lørdag den 28. april 2007

Teoretisk bygger Relationsterapiuddannelsen på en integration af
systemisk tænkning og den nyere psykodynamiske teori herunder
forskning indenfor tilknytningsteorierne (Bowlby, Ainsworth, Main,
Stern og Fonagy) samt den affektive neurobiologi (LeDoux, Daniel
Siegel, Susan Hart, Morten L. Kringelbach). Tilknytningsteori
omfatter interaktionen mellem personers indre og ydre liv; dette ses
som egentligt integrativt og systemisk; ikke systemisk i den
organisatoriske kontekst, men i en menneskelig systemisk forståelse.
Relationsterapi fokuserer på konstruktionen af den følelsesmæssige
oplevelse og det interpersonlige drama der udfolder sig i rummet
mellem parterne.
Relationsterapi støtter parterne i at skabe grobund/ramme om en mere
tryg voksen tilknytning, som kan udvikle og styrke begge i relationen.
Terapeutisk bygger Relationsterapi især på Carl Rogers klientcentrede
terapi, Harville Hendrix udvikling af imago relationsterapi, Daniel
Sterns udviklingspsykologi, og Peter Fonagys arbejder med tilknytning
og mentalisering integreret med de systemiske og narrative metoder.
Uddannelsen bygger således på tilknytningsteorier, teorier om
udviklingspsykologi, neuropsykologi og affektiv neurovidenskab.
Den kliniske metode er relationsbehandling,
Indirekte, ved at arbejde med forældrerelationen og andre relationer
i de systemer, hvori barnet indgår
og direkte, ved at arbejde med forældre - barn relationen.
Gruppen af terapeuter består af
psykologer, psykiatere og psykoterapeuter (MPF). derhar tager en
to-årig efteruddannelse i Relations Fokuseret terapi
Parterapeuterne kan være medlem af Dansk Psykologforening, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Børne- og
Ungdomspsykiatrisk Selskab i Danmark eller Psykoterapeut Foreningen
- Foreningen af uddannede psykoterapeuter i Danmark.
Terapiens indhold:
Klienterne hjælpes med at identificere og afklare implikationerne af
følelser og handlinger som forudsætning for oplevelse af nye
muligheder for vækst og forandring i egne/personlige relationer.

De terapeutiske processer vil hjælpe klienter til at få afklaret
relationer, gennem hvilke de kan indgå i en gensidig personlig
udvikling.

"Den anerkendende dialog" indgår som et betydningsfuldt redskab for
at skabe fornyet nysgerrighed og interesse for forskellighederne
imellem partnerne / parterne.

Terapiens mål er at give viden, kompetence og erfaring med det sigte
at støtte klienter i at opnå "relationel modenhed", og ved at hjælpe
dem med at klargøre og udtrykke længsler i en differentieringsproces
som udgangspunkt for ny adfærd/handling i relationer til partner og
børn m.m.

Den høje skilsmisserate rimeliggør, at vi opholder os ved smerten og
den manglende glæde i mange parforhold/familier. Som et resultat af
terapien, vil man komme til en forståelse af et fundamentalt
fokus-skift og vil erhverve en struktur for dialogprocessen der giver
tillid til at udføre dette arbejde med at hjælpe par til at få mere
bevidste parforhold/ famile relationer.

Ingen kommentarer: